onsdag 12. mars 2014

Barnas tur i kart og bilder, med appen My tracks



I dag har Hjortefaret vært på tur - men før vi gikk lastet vi ned en ny "tur-app"! Den heter my tracks. App'en registrerte hele turen vår, og underveis kunne vi ta bilder som la seg i turløypen vår. Når vi kom tilbake til barnehagen printet vi ut løypen med alle bildene - alt hang vi opp i garderoben. Vi er litt imponert selv, dette var gøy - app'en skal brukes igjen

Verden, kunsten og barna



Mange barnehager har kunst og ulike kunstnere som tema, noen går også på museum for å oppsøke kunst. Visste dere at det også er mulig å gjøre digitalt?

Om dere kobler data eller iPad opp til prosjektor og lerret får barna bedre inntrykk, er dere få kanskje det er nok å bruke iPad eller laptop. Uansett, med Google street view kan dere bevege dere rundt både inne i museer og ute på gatene over hele verden. Dere kan se Colosseum fra luften og det er mulig å gjøre den tredimensjonal for et helhetlig inntrykk. I videoen under ser dere hvordan denne tjenesten kan brukes.



Eventyrapp på storskjerm


Bukkene B, er en eventyrapp hvor barna kan delta litt i eventyret om Bukkene Bruset. De kan lede bukkene fremover, og trykke på noe småtteri underveis. Den er ikke revolusjonerende i sin utforming, de kan ikke dra eventyret alternative veier, men de synes det er fryktelig gøy at bukkene kan både fise og bæsje. Dessuten er det frosker som lager lyd, sopper som er lys og et troll som er utrolig fascinerende.  Bukkene B, er en eventyrapp hvor barna kan delta litt i eventyret om Bukkene Bruset. De kan lede bukkene fremover, og trykke på noe småtteri underveis. Den er ikke revolusjonerende i sin utforming, de kan ikke dra eventyret alternative veier, men de synes det er fryktelig gøy at bukkene kan både fise og bæsje. Dessuten er det frosker som lager lyd, sopper som er lys og et troll som er utrolig fascinerende. Når det kommer til iPad og apper så er mulighetene mange. Man kan lage noe i en app, hente det inn i en annen app og vips så er man i gang med å skape saker man ikke visste man kunne skape.

En app kan brukes på utallige måter, ett kommersielt spill kan plutselig skape en felles referanser hos barn som leker lite sammen.  Eller hva med fellessamling, 37 barn en iPad og topp stemning. Det er mulig. iPaden kan kobles opp til prosjektor, så kan lerretet brukes som ”smart Board”. Eller nesten da, barna kan vise hvor man skal trykke på storskjermen så kan den voksne gjøre det eller de kan komme og utføre oppgaven på iPaden så ser alle de andre hva som foregår på lerretet. 

Selvfølgelig kan det være hyggelig og kanskje roligere å dele opp gruppa, så man har to samlinger. Som oftest kan det være greit. En med 20 og en med 17, men det kan også være flott og dele slike opplevelser som en hel gruppe når man faktisk er 37 barn som går på en base. Slikt må sees an, noen ganger skal man ikke være så mange sammen andre ganger kan det faktisk tilføre noe. Slik som når man har fellessamlinger for hele barnehagen, og er alle barna sammen og har noe som passer for alle aldersgrupper.

Felles referanser kan komme fra felles opplevelser, bøker i samling, teater i helga, spill hjemme. Barna leker ut sine inntrykk, har tre barn vært på samme teater i helga lekes dette i barnehagen på mandag. Hvis det da er ett barn i samme aldersgruppe som ikke har sett dette er det barnehagepersonalets ansvar å bidra til at de også kan komme inn i leken. Det kan handle om å trekke fortellingen fra teateret inn i samlingsstund, eller om leken har utspring i et spill se om det er mulig å bidra slik at alle de aktuelle barna får innsikt i dette spillet. 

Det er også fryktelig gøy om de voksne spiller eventyret ut, eller om barna viser sin teaterlek versjon. Se barnas eget teater, barna lager teater til samlingsstund, 

tirsdag 11. mars 2014

Språkkista, app for språktrening


Mange av barnehagene i pilotprosjektet jobber med ekstra fokus på språk. Språkkisten er en app som kan tilføre barnehagenes språkarbeid en hel del. Jeg har til gode å se en norskprodusert app som har så mange valg når det kommer til ulike språk, som denne appen har. Dermed er dette en språk-app som kan egne seg ekstremt godt i barnehager hvor det er mange språkmiljøer. Men den kan også være nyttig i barnehager hvor det primært snakkes norsk. Denne appen kan være flott i spesialpedagogiske sammenhenger. Når barnehagen skal holde på med begrepstrening er dette et godt verktøy. I appen er det lagt opp til at man kan lage egne mapper med bilder og begreper, det kan være veldig nyttig for mange.

Appen tar utgangspunkt i ulike temaer fra hverdagen og disse finner man i en bildebank. Hvert tema har 30 ord og begreper. Ved å trykke på et bilde blir ordet opplest på det valgte språket. Jeg savner preposisjoner, se Preposisjoner i praksis, over, under, mellom, gjennom etc. Men dette kan barnehagen og barna lage bilder på selv. F.eks kan barna ta bilde av objekter eller hverandre under et bord, mellom to stoler, oppi en eske etc.

Det er ikke den mest kreative appen, og det var nok heller ikke intensjonen. Ønsker man å bruke den mer kreativt og trekke språkarbeidet videre kan barna f.eks. tegner tegninger i Drawing pad, lagre dem og bruke de inn i barnas egne mapper. Som igjen kan brukes til videre samtale rundt iPaden. Eller når man kobler iPaden opp til prosjektor og ser på lerret.

Eks. 1: Barna kan tegne en tegning, den kan lagres. 2: Så kan de ta bilde av ett bord. Det kan lagres. 3. Så kan bildet hentes inn fra bilderullen, og inn i Drawing pad: Dra bilde utover med fingrene for å forstørre og dekke det utover hele arket. 4: Så kan det "stemples" det fast. Når man henter bilder inn i Drawing pad følger det med en liten meny, prøv og se.

5: Deretter kan tegningen hentes frem fra bilderullen og flyttes rundt på bildet av bordet. plasseringene kan lagres, på den måten lager barnet egne bilder av over, under oppå osv.

Dette er en app som koster 349 kr. Det kan virke mye for mange, mange er blitt "bortskjemte" med at apper skal være gratis eller koste svert lite. Men det koster og utvikle spill og pedagogisk materiale. Dette er en app hvor barnehagene som brukere kan være med å utvkle eget innhold ved å ta egne bilder og opprette egne mapper. Dermed blir det svert enket å tilpasse innholdet til enkelte barns behov. Det gjør det også gøyere å arbeidet med slike oppgaver.

I språkarbeid i barnehagen er det også hensiktsmessig å holde på med barnas egne fortellinger. Da er det nyttig med apper som Book Creator (med toåringer, lage lydbok, Den lilla dinosauren, eventyr av gutt fem år, digitale fortellinger med flere apper, Ditt Eventyr, iStopMotion og andre produksjons apper. Spill og sosiale prosesser er også viktig.

Appen inneholder 20 ulike språk
: Bokmål/nynorsk, Svensk, Engelsk, Polsk, Vietnamesisk, Tyrkisk, Russisk, Arabisk, Urdu, Farsi, Sorani, Tamil, Somali, Ahmarisk, Dari, Tagalog, Litauisk, Thai, Tigrinja.

















Book Creator med tåringer



I den siste tiden har vi testet book creator med toåringene.Det er kjempe gøy!!
De har fått lage hver sin bok men er veldig opptatt av å legge ved bilder av seg selv. Derfor valgte vi nå å prøve oss på et felles prosjekt uten bilder av noen (men vi kjenner selvfølgelig igjen genseren vår, kan du skjønne).


Hos oss er det veldig populært å bygge/leke med magneter, så jeg valgte det som utgangspunkt for boka. Jeg oppserverte og notertet under byggingen. Da jeg følte at de begynte å bli ferdig fant jeg ipaden og ba de om å ta bilder av det de hadde laget.

Sammen satt vi inn bildene i book creator og jeg la til teksten som jeg hadde notert meg fra leken.
Videre lagret vi den som en PDF fil (se AppVeileder), printet den ut og fikk en fin hjemmelaget bok som er veldig populær å lese i.




Digital lesestund



Man kan låne bøker på biblioteket uten å gå dit. På nasjonalbiblioteket.no har de en stor digitalisert boksamling som bare er noen tastetrykk unna, noe vi har prøvd med stor suksess. Vi koblet pc'en til prosjektoren og fikk bøkene opp på storskjerm. Dette la til rette for en veldig koselig lesestund hvor alle barna så bildene i boka like godt.


mandag 10. mars 2014

Verden, mine fargerike venner del to


Etter flere uker med arbeid om verden fikk vi veldig lyst til å besøke noen land i Afrika. Vi ble jo litt kjent med verden og vi fikk jo vite at Afrika ikke er et land, men en kontinent så da tok vi frem kartet og så litt på Afrika og hvilket land som lå i Afrika.


En gutt på 5 forteller om Ghana : ” Jeg kjenner noen som har vært i Ghana. Der finnes det mange ville dyr. Skolene i Ghana og barnehagene der er ikke som Norge, men de er litt heldigere enn oss fordi de har mange dyr. I Norge har vi ikke så mange ville dyr, men vi har noen dyr”


Vi fikk veldig lyst til å besøke Ghana, se litt på skolene og barnehagene i Ghana og også dyrene der. Først så vi på noen korte YouTube videoer og senere fikk vi lyst til å besøke Ghana. Men hvordan kunne vi gjøre det så fort? Kunne vi ta fly fra barnehagen? Rekker vi å gjøre det nå? Nei svarte de aller fleste…. Men vi kan ved hjelp av iPaden bruke noe som heter Google street view og besøke et sted i Ghana! Vi fant frem en lokal skoleadresse og klikka oss inn for å se der.. Vi fikk se litt på skolene og ved hjelp av google maps fikk vi også se hvordan det er å se land fra langt avstand. Det var gøy og ikke minst veldig interessant!




søndag 9. mars 2014

Alternativ tilnærming til filmskaping



Gutt, 5 år, har jobbet med Tux paint så mye at han kommer i flytsonen med programmet. Han forteller mens han tegner en historie om mannen som måtte inn i huset fordi det var så kaldt. Etter at historien og tegningen er ferdig, trykker han på angreknappen for å "spole historien tilbake", og når han så trykker på gjenopprett kan han se hele tegnehistorien sin som et slideshow.




Nærmiljøet, dokumentert med bildet, film og gjenskapet i papp.


I to uker nå har vi faguker og vi skal vi jobbe med Nærmiljø og samfunn.
Vi startet med å gå på tur med 2 åringene for å se på kirken og togstasjonen. Prosjekter vårt går ut på å dokumentere med bilder og lage nærområdet i miniatyr med papp, som barna er med på å lage. Barna har malt og limt og til slutt sette sammen alt vi har laget og ha en utstilling og lage en trailer av prosjektet. Barna har vist stor iver og interesse i prosjektet.

fredag 7. mars 2014

Egen alfabetbok


På hjortefaret er det mangen forskjellige interesser. Og en av de er alfabetet. Denne uken er et en gutt på 4 år som har fått laget sin egen bok med alle bokstavene i alfabetet.

Brukte god tid sammen med en voksen, snakket om bokstaven og hvem vi kjente som hadde de forskjellige bokstavene mens vi skrev de. 

Vi snakket også om forskjellige dyr som begynte på bokstavene.

Gutt 4 år var meget stolt den dagen han fikk sin egen alfabetbok med seg hjem.

onsdag 5. mars 2014

Vann i barnehagen del tre


Vi har i dag jobbet videre med vannprosjektet vårt.  Vann del en og vann del to. 

Alle barna plukket ut hver sin leke, som de skulle putte i en pose. Videre måtte dem vente til sin pose ble funnet fram igjen og de skulle fylle den med vann. Alle syntes dette var spennende. Leke med vann er noe alle liker å gjøre. Til tider ble det ganske vått, men det var minst like spennende.
Vi avsluttet med å legge alt i fryseren. I morgen skal vi alle gå spente bort å se hva som har skjedd med lekene våres.

Fortsettelse følger..



Prosjekt Nordpolen, del to



På fredag hadde vi en plan om en ekstra koselig samlingsstund.
Vi hadde jo satt masse vann i frysen og nå var vi alle spent på hva som hadde skjedd!

Alle barna satt fint i ring på gulvet og vi sang en sang... Alle er klare.

Så en etter en fikk barna komme inn i midten av ringen og kjenne på den kalde isen, og så plasserte de "isfjellene" nedi en stor kasse.
Oi, kaldt sa jente 2 år. Ja, sa en voksen, vann blir til is når det er kjempe kaldt!
De kjente på, smakte på og lekte med isen... Og fant fort ut at den smelter og blir til vann igjen... Hvorfor var ikke så lett å forstå med det samme.

Nå er kassene fyllt godt opp med isfjell, isbiter og iskaldt vann...
Da fant en voksen frem isbjørnen, isbjørnungen, seler og sjøløver.
Og tid til en liten historie ble det også før entusiasmen overtok og leken gikk sin gang.
Seler og isbjørner lekte på isfjellet, latter og glede og en vellykket samlingsstund er over...

oisann....det er glatt!!! 




Fargelegging og språkbruk


Satt med ei jente på 2 år idag. Ynglingsfargen hennes er grønn, hun syntes det var kjempe artig å fargelegge hele arket grønt. Hun ble også veldig opptatt av logoen til Elleville Elfrid og ville gjerne gå inn å tegne om og om igjen. Hun begynte å dekke arket med gult etterpå, hun satt lenge og funderte over fargene og hvordan det fungerte. Her har vi mange gode læringstunder innenfor fagområde tegning form og farge. Men hun får også trengt seg på konsentrasjon, hun forteller hva hun gjør og dermed så utvikler hun språket sitt. Hun får ett bredere perspektiv ved å ha en aleine stund med en voksen som starter kommunikasjon mellom liten og stor.

tirsdag 4. mars 2014

Hei! Fabuler og fadderullan dei



På vår avdeling har vi et prosjekt om Kaptein Sortebill gående. Sangen er innlært og avdelingen har fått sjørøvertilbehør. Det vi mangler er rett og slett historien om Sortebill, hvem er han egentlig? Utenom sangen finnes det ikke noe informasjon om han, og barna har lurt fælt. Vi har funnet ut at vi rett og slett kan lage historien selv, og det har vi nå satt i gang med. Vi har snakket sammen lenge om hvor han kommer fra, hvem var familien hans osv. Vi satt oss ned og tegnet og fabulerte litt en dag, iPaden lå klar til bruk.

Mens barna tegnet tok jeg bilder og spurte hva/hvem de tegnet. Bildene la jeg inn i bookcreator, jeg skrev også opp det barna fortalte, vips så hadde vi starten på boken om Sortebill.



Når boken en vakker dag blir ferdig kan den enkelt deles med alle foreldrene via mail

mandag 3. mars 2014

Samarbeid og språkstimulering


Det var igjen 3 jenter på 3 år og ei jente på 4 år i barnehagen, da dette spillet dukket opp, Elleville Elfrid er en app med flere minispill. Barna synes det er kjempe spennende. De sto rundt bordet og fulgte nøye med hverandre. De ventet på tur og hjalp hverandre. De synes nok dette spillet var litt vanskelig, men de begynte å snakke om alt de så, og etterhvert så skjønte de også hvordan de skulle lete. Den ene jenta har lite språk enda, men ved hjelp av de andre så fikk hun gjentatt enkelt ord og hun kom inn i lekegruppen med de andre. Godt samhold rundt iPaden, og nye lekegrupper dannes. Synes denne oppgaven er god på språkstimuli og den danner samhold/vennskap i lekegruppene.