tirsdag 17. desember 2013

Furulund barnehage i Lillestrøm, toåringer



Sound touch lite

Barna synes det var spennende med den nye ipaden. Den første gutten tar styringen med en gang, tydelig at han har iPad hjemme. Den andre gutten er fornøyd med tilskuerrollen. I starten trykker de ofte på reklameknappen. (Må laste ned fullversjonen!!) Guttene snakker mye om de ulike dyrene og feks likhetene mellom sau/geit og esel/hest. De sitter lenge (over 15 minutter) og trykker om og om igjen. De sier hvilket dyr de ser, lager lyden til dyret og peker ivrig mens de forteller til meg. De snakker også om bondegårdsbesøket vi var på i vår og at vi fikk prøve å ri på hest. Etterhvert når alle dyrene er trykket på x-antall ganger, finner de ut at det er bilder av kjøretøy der også. De trykker på bil-ikonet og får opp masse ulike kjøretøy. Så begynner prosessen på nytt og de sitter å trykker på bil, båt, fly osv. De forteller om egne erfaringer med kjøretøyene osv.


Photo Booth

Gutt en har fremdeles styringen, synes det er morsomt å se seg selv flere steder. Han trykker på de ulike filtrene og tøyser foran kamera. Han snur også på iPaden slik at han ser de andre på skjermen. Etterhvert kommer flere barn til og vil være med på bildene. De tøyser, vinker og gjør seg til foran kameraet. Så sergutt en knappen for VIDEO og jeg spør om han vil trykke på den, det gjør han. Jeg filmer og barna tøyser foran kameraet. Etterpå viser jeg filmen til barna og de synes det er super gøy!


Notat til meg selv; barna blir veldig fengslet av ipaden. Viktig å klargjøre hvor lenge de skal holde på. Si fra litt før jeg har tenkt å avslutte. (Eks. Se på to dyr til før vi skal legge fra oss iPaden.)

Pilotansvarlig i Furulund barnehage

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar