torsdag 3. april 2014

Barna lager fortellinger med iPad som hjelpemiddel


Tema for barnehageåret : Eventyr

Tema for dette barnehageåret er eventyr, for å synliggjøre dette tenkte vi at det er viktig at barna ikke bare er konsumenter men også produsenter. Vi leser alltid eventyr for barna, men denne gangen hadde vi lyst til at barna selv kunne skape et eventyr med litt hjelp fra den voksne. For å inspirere barna og motivere dem tenkte vi at det er lurt å knytte arbeidet vårt til IKT. Vi brukte appen BookCreator på iPad for å gjøre prosessen enda mer spennende og enklere,

Fire 5/6 åringer fikk være med å lage et eventyr. Barna er veldig flinke til å rime så det var enkelt å finne et navn til eventyret. Det ble « rotta i potta». Vi lagde en fortelling sammen, vi valgte å tegne tegningene for hånd og senere tok barna bilder av hverandres tegninger og satte de inn i BookCreator. Det var også mulig å legge til lyd, så vi leste historien inn og fikk en fin digital fortelling om "rotta i potta". Historien var i samarbeid med Mikkel rev og lille olle bolle. Vi var så heldige og ble "sponset" av pulverheksa. Vi lagde til slutt en plakat som vi hengte i gangen, litt inspirasjon.

"Rotta i potta"

Det var en gang en vakker rotte som alle ville ha. Den var ren, pen og fyldig og så ut så bra. Mikkel rev og lille olle bolle var alltid på jakt etter rotta. Merkelig nok kunne de alltid vite hvor hun hadde gjemt seg, for ingen av gjemmestedene var gode nok for å skjule seg i. Rotta ble alltid tatt av lille olle bolle og Mikkel rev, men de har aldri spist henne opp fordi når de først fanger henne er de alltid opptatt av å krangle om hvem som skal spise henne først.


En natt satt lille rotte for seg selv og var så lei seg. Hun gråt og gråt og var så sint! «Ingen av stedene jeg gjemmer meg i er gode nok, jeg blir alltid tatt av de to sultne karene.. hva skal jeg gjøre nå» sa rotta mens tårene rant.

Jeg har gjemt meg:

- Under jorda

- I en hule

- I kloakken

- Ned i doen

- Inn i trær

- Hull i veggen

- Under dyna ………………. Men jeg blir alltid tatt! Rotta satt og tenkte mer på hvor det var lurest å gjemme seg…. Hvor, hvor hvor?........... I POTTA, skrek rotta! «Mikkel rev og lille olle bolle liker jo ikke bæsj eller tiss, så der er det lurest å ligge, de kommer aldri til å våge å ta meg, eller i det hele tatt å komme forbi meg» sa rotta. Rotta hadde rett, Mikkel rev og lille olle bolle ga opp drømmen om å spise rotta. De begynte heller å jakte på en annen rotte, som var kanskje.. litt mindre lur enn rotta i potta.



Så levde rotta lykkelig i alle sine dager.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar