iPad i barnehagen, noen erfaringer |
IKT= Informasjon, kommunikasjon og teknolog. IKT er ulike verktøy som gir varierte muligheter og kan benyttes i alle fagområder som verktøy i dokumentasjon, refleksjon, lek og læring. IKT i barnehagen handler om å ta i bruk teknologi på en hensiktsmessig og lekende måte. I arbeidet med å gjøre dokumentasjonen pedagogisk blir det naturlig å ta i bruk digitale verktøy, både ovenfor personalgruppa og barna som aktive deltagere i sin hverdag i barnehagen.
IKT i barnehagen skal være bruk av digitale verktøy i læringsprosesser og kreative uttrykk, ikke passiv konsumering. IKT i barnehagen skal dreie seg om en naturlig del av hverdagen til barn og voksne.
I arbeidet med å gjøre dokumentasjonen pedagogisk blir det naturlig å ta i bruk digitale verktøy, både ovenfor personalgruppa og barna som aktive deltagere i sin hverdag i barnehagen.
Digital kompetanse hos personalet er en forutsetning for å gi barna positive opplevelser i bruk av digitale verktøy i barnehagen. Men alle trenger ikke kunne alt. Personalgruppa må utfylle hverandre; man må akseptere ulike kunnskaps og interesseområder og verdsette disse likt. Men man bør kreve et minimum av personale for å møte de retningslinjer man har i forhold til Rammeplanen og de mål basen (avd) har definert for seg selv sammen med IKT ansvarlig.
Hvorfor:
Digitale verktøy kan gi ny dimensjon til prosesser barna allerede er i, de kan skape oppmerksomhet og tilstedeværelse hos barn som har konsentrasjonsvansker. Digitale verktøy kan bidra til mestring hos barn som ofte føler at de ikke mestrer. Det blir kort vei å finne sammen ut av ting vi lurer på, men det fordrer utstyr som er tilgjengelig og kjapt. Digitale verktøy gir rom for kreativ utfoldelse på nye måter og videreutvikling av de tradisjonelle. Barna bør møte digitale verktøy av ulike grunner, en av dem er at barnehagen skal være sosialt utjevnende.Digital kompetanse er i skolen definert som den femte basisferdighet og det må barnehagene ta på alvor. Ikt og bruken av digitale verktøy kan og sees på som nok et av barnas mange språk.
Fra konsument til produsent
Barna skal forholde seg til digitale verktøy som produsenter, ikke bare som konsumenter.Det betyr, de skal være med å skape utrykk gjennom digitale verktøy ikke bare konsumere ferdig produserte spill og medieinntrykk.
Bruken av digitale verktøy i dokumentasjon kan bidra til at barna får økt forståelse for hva andre barn har holdt på med. Når vi bruker IKT for å presentere deler av aktiviteter som har pågått i andre grupper synliggjør vi vår pedagogiske praksis og barnas prosess, og det kan være et berikende tilskudd i tillegg til de konkrete resultatene som kommer ut av ulike prosjektene som foregår i en barnehage. Dokumentasjonen kan også virke samlende og oppsummerende for barn, foreldre og personalet når de ulike aktivitetene settes i sammenheng med hverandre.
Hva:
IKT i barnehagen vil være differensiert fra base(avd) til base(avd) og i samsvar med basens rammefaktorer. Rammefaktorene vil endres etter hvert som de kommer i gang da det også kanskje investeres i mer utstyr. Helt konkret kan man innføre “Datakortet” for de eldste. Innholdet i “Datakortet kan bl.a. inneholde øvelser i basis aktiviteter på en datamaskin. Her handler det om de voksenes konpetanse og barnas egne erfaringer og tilnærminger. Det handler om sosiale prosesser, dele, vente på tur, samarbeide, veilede og mestre sammen.IKT i barnehagen er bl.a. bruk av digitale verktøy som pc, kamera, skanner, iPad, smarttelefoner og på sikt kanskje Smartboard. Det gjelder også programvare til datamaskinene som IKT ansvarlige i samspill med basen finner adekvat til basens barn.
Hvordan:
Utvide felles kunnskapsbase, IKT team som skal være ansvarlig for å innhente ny og relevant kunnskap for de ulike alderstrinnene og gi personale opplæring i de digitale verktøy og programmer som basen mener de kan ha nytte og glede av.Jobbe med:
Definere hvem som trenger og ønsker opplæring innenfor bruk av digitale verktøy.Hva må til for at kompetanseutviklingen kan nå flest mulig og hvordan vi på best mulig måte kan lære av hverandre
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Prosjektet og prosjektbloggens innhold bygger på bøkene Digital praksis i barnehagen
av Cathrine Fragell Darre
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar