På den måten får barna erfaringer i pedagogisk bruk av digitale verktøy. Barnehagen bidrar til å gi barna kunnskap, holdninger og ferdigheter knyttet til digitale verktøy i kreativitet, lek og læring, som et ledd i barnehagens mandat for sosial utjevning.
Vi har et sterkt fokus på etisk kvalitetssikring i henhold til personvern. Prosjektet bygger videre på positive erfaringer fra pilotprosjekt gjennomført i tolv barnehager våren 2014. IKT, hva, hvordan og hvorfor-se mer HER.
Bruk av digitale verktøy skal særlig styrke det pedagogiske arbeidet innenfor fagområdene:
Kommunikasjon, språk og tekst, se også HER
Antall, rom og form, se også HER
Kunst, kultur og kreativitet, se også HER
Barna skal bli godt rustet til å møte skolens utfordringer på det digitale feltet
Digital praksis i barnehagen- pedagogisk bruk av digitale verktøy
Dokumentasjon av prosjektet og barnas arbeider legges på en åpen, felles blogg – fokus på aktivitet, ikke enkeltpersoner. Bilder uten ansikt og navn.Digitale redskaper kan være gode verktøy for å stimulere og inspirere barnas eget kreative uttrykk. Det fordrer oppmerksomme voksene som kan bruke verktøyene hensiktsmessig.
Digitale verktøy kan gi ny dimensjon til prosesser barna allerede er i, de kan skape oppmerksomhet og tilstedeværelse hos barn som har konsentrasjonsvansker. Digitale verktøy gir rom for kreativ utfoldelse på nye måter og videreutvikling av de tradisjonelle.
Prosjektbarnehagene får gjennom dette prosjektet mulighet til å utvikle god barnehagefaglig digital kompetanse til glede for våre barn. Ansatte får informasjon om personvern, hensiktsmessig bildebruk og etikk. Les mer om bildebruk og etikk på bloggen.
«Barna bør få oppleve at digitale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap. Barnehagens innhold er delt inn i sju fagområder som er sentrale for opplevelse, utforskning og læring. Gode opplevelser, erfaringer og læring innenfor disse områdene i barnehagen vil kunne gi barn et positivt forhold til fagene og motivasjon for å lære mer (Rammeplanen, s. 21).
Kreativ og hensiktsmessig bruk
Digital praksis i barnehagen kan være: barnas egne bildefortellinger, foto fra tur satt inn i en bok om nærmiljø. Animasjonsfilm med barnas egne fortellinger og figurer i plastelina. Digital skattejakt, Geocaching. Redigering av fotografier/portretter. Barna kan lage digitale bøker med egne tegninger, de kan lage lydbøker og egne filmer.Skape inspirerende og eventyrlige endringer i rommet med prosjektor, se HER
Se i arkivet her på prosjektbloggen og barnehageblogger Myrertoppen barnehage, stikkord IKT. Tips om ulike apper, se HER
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar