Prosjektet og prosjektbloggens innhold bygger på bøkene Digital praksis i barnehagen
av Cathrine Fragell Darre
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Barn er forskjellig, de har ulike interesser, ferdigheter og egenskaper. Som barnehageansatt skal vi delta i lek. Vi skal observere både lek, samspill og relasjoner. Vi skal utfordre barna, støtte dem, inspirere dem, løfte dem, se dem og veilede dem.
Vi skal favne alle, alle skal få skinne, alle skal bli sett. Da bruker barnehagens ansatte ulike verktøy og prosesser, slik at vi på best mulig måte kan bidra til det.
Noen barn er gode i å gå ski, tegne, klatre, brette origami eller spille fotball. Noen vil helst bare perle, da må vi motivere, inspirere og bidra til mangfold. Så er det noen barn som får vist seg frem ved å beherske enkelte spill, da kan de lære bort det til andre og være den som kan noe i den situasjonen.
Vi ser utrolig variasjon når det kommer til barn og læring, og vet vi alltid hva barna lærer?
Noen ganger er vi midt oppi det og ser i at enkelte barn knekker noen koder, de får den dypere forståelse.
Vi ser også at barna har ulike strategier, f.eks i matte.
Når vi bruker digitale verktøy med barna i barnehagen bør fokuset være at vi som voksene bør ha visse kunnskaper, så bruker vi disse ressursene sammen med barna.
Alle voksne trenger ikke kunne alt like godt, men en del kunnskap om pedagogisk bruk må være til stede. Digitale verktøy er verktøy for å skape med.
IKT i barnehagen har verdi i et pedagogisk perspektiv. Det er viktig med fokus på pedagogiske– og hensiktsmessige prosesser. iPad i barnehagen, noen erfaringer.
Målsetting:
Implementere og utvikle bruk av digitale verktøy i Norlandia Barnehagene / Förskolor
Digitale verktøy benyttes aktivt som et virkemiddel i det pedagogiske arbeidet
Blogg som dokumentasjon av det pedagogiske arbeidet
Leveranse
Gi barna kunnskap, holdninger og ferdigheter knyttet til digitale verktøy i kreativitet, lek og læring, som et ledd i barnehagens mandat for sosial utjevning.
Bruk av digitale verktøy skal særlig styrke det pedagogiske arbeidet innenfor fagområdene:
- Kommunikasjon, språk og tekst
- Antall, rom og form
- Kunst, kultur og kreativitet
Barna skal bli godt rustet til å møte skolens utfordringer på det digitale feltet
Dokumentasjon av prosjektet og barnas arbeider legges på en åpen, felles blogg
Pilotprosjektet

Barnehagen skal bidra til økt forståelse av kreativ bruk av digitale verktøy. Barna får erfaringer fra skapende og sosiale prosesser med bl.a. iPad. Sosiale prosesser rundt spill, deling, erfaringslæring og sosial utjevning.
Sosial utjevning 1: for de som ikke har tilgang hjemme, barnehagen kan bidra til felles referanse. Vi vet at barn leker ut inntrykk fra ulike medier, dermed kan referanser fra f.eks. spill ha betydning i lek. Her kan barnehagen bidra til økt felles referanseramme i barnegruppa. 2: de som bruker hjemme, men spiller aleine. Oppleve digitale spill i en sosial kontekst, regler og gode vaner. Erfare at iPad og annet utstyr også er verktøy til å skape med.
Prosjektmandatet
Målsetting
Implementere bruk av digitale verktøy i et antall barnehager i Region Oslo, som en forstudie til prosjekt for alle Norlandia Barnehagene. Mulig deltakelse for en barnehage fra hver av de andre regionene.
Leveranse
Gi barna kunnskap, holdninger og ferdigheter knyttet til digitale verktøy i kreativitet, lek og læring, som et ledd i barnehagens mandat for sosial utjevning. Det digitale verktøyet skal være en del av mangfoldet i barnehagen. Dokumentasjon av prosjektet og barnas arbeider legges på en åpen, felles blogg
Prosjektet og prosjektbloggens innhold bygger på bøkene Digital praksis i barnehagen
Kreativ bruk av digitale verktøy og Blogg som pedagogisk verktøy.
Hilsen Prosjektleder
Cathrine Fragell Darre, www.pedagogiskpraksis.no
Ta kontakt HER
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar