Barnehagenes ansatte skal få kunnskaper, holdninger og erfaringer slik at deres digitale kompetanse øker. På den måten sikrer vi at alle barn i Norlandia sine barnehager får erfaringer med hensiktsmessig bruk av digitale verktøy.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i Norlandia barnehagene
Kreativ bruk, innsikt i pedagogiske prosesser, IKT som verktøy i spesialpedagogikk, språkopplæring og andre læringsprosesser. Bildebruk, etikk, personvern, barnehagen i sosiale medier og tradisjonelle medier. Dokumentasjon og pedagogisk bruk av dokumentasjon.
Barnehagen må være bevisst hva de kommuniserer ut og åpner opp for av deling fra sin virksomhet, særlig dokumentasjon om barna. Fokus på de voksnes definisjonsmakt i dokumentasjonsarbeidet, personvernloven har sine begrensninger da barnehageansatte også har ansvar for at barnas integritet ivaretas.
Profesjonsfaglig digital kompetanse from Norlandia Barnehagene on Vimeo.
Hensiktsmessig bruk
Intro til prosjektet from Norlandia Barnehagene on Vimeo.
Sosial utjevning
Pedagogisk oppfølging
Det er ikke gitt det er hensiktsmessige prosesser fordi barna tilsynelatende er fornøyde, de voksne må være tilstede, følge opp og vite hva som skjer. Derfor er det avgjørende at barnehagenes ansatte har profesjonsfaglig digital kompetanse.
I prosjektet jobber vi mye med kompetanseheving rundt etikk, bildebruk og personvern.
For mer inspirasjon se også digital praksis i Myrertoppen barnehage.
Prosjektbloggen
Orientering til prosjektansvarlige
Mer om Norlandia barnehagene, se HER
Arbeidsmetode i prosjektet
To prosjektansvarlige i hver barnehage kurses over en hel dag, de får oppfølging, veiledning og tilgang til ressurser som kan brukes til kunnskapsdeling med øvrigt personale. De to prosjektansvarlige videreføre prosjektets målsetting inn i egen barnehage slik at de kan jobbe med digitale verktøy på en måte som passer inn i deres praksis. På prosjektbloggen deler vi kunnskaper og erfaringer fra prosjektarbeidet. De daglige lederne er enten med på denne dagen, eller får informasjon om innhold og arbeid i prosjektet av prosjektleder i andre sammenhenger. Det er viktig at leder har innsikt og oversikt i dette arbeidet, da det handler om pedagogisk praksis i barnehagen.
Faglig orientering
Heldagskurs med prosjektansvarlige, to fra hver barnehageGjennomgang av innhold og ressurser i prosjektet
Gjennomgang av prosjektperiodeplan
Forventningsavklaring
Leveranse
Innhold
Kreativ bruk av digitale verktøyIKT i Rammeplanen
Spillglede i barnehagen
Språkarbeid i barnehagen
De yngste
Pedagogisk dokumentasjon
iPad som verktøy i lek, læring, kreativitet og spesialpedagogikk
Veiledningsfilmer og Apptips
Kreativ bruk av digitale verktøySpillglede i barnehagen
Div AppTips, se mer HER
Informasjonsskriv
Forslag til IKT framdriftInformasjonsskriv til foreldrene
Om dokumentasjon
Innholdet i utstillingen
Etikk, bildebruk og personvern
Stikkord til møter
Ulike veilderer
Veiledere, didaktiske oppleggVeiledere, "hvordan bruke enkelt apper"
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar