Barna er i barnehagen over tid, lang tid. Vi rekker å gjøre mye gøy, og det digitale er en liten men viktig del av den store helheten da vi også ser at det kan ha ekstraordinær verdi for enkelte. Vi får henvendelser fra foreldre, foreldre som har store utfordringer på hjemmebane. Foreldre som har gitt fra seg kontrollen over teknologibruken til treåringen, for ellers blir det så dårlig stemning (mer om uhensiktsmessig bruk, av iPad). I barnehagen berører vi alle sider av ett barns liv. Ulike pedagogiske tilnærminger, ernæring, utvikling, vennskap, familieforhold, leggerutiner, kriser og vaner. Vi kan førstehjelp, vi kan lek, vi kan uteliv, vi kan spesialpedagogikk og kosthold.
Skal vi virkelig ikke ha noe kunnskap, innsikt og kompetanse om digitale verktøy? Skal vi virkelig lukke øynene og late som det ikke eksisterer? Barnehageansatte må stå i lærende prosesser hele tiden, vi må utvikle oss med barna og samfunnet.
Barna vokser opp her og nå, vi ser lek som er direkte påvirket av inntrykk fra media. Hva da med den ene av de seks femåringene, den ene som ikke har de samme referansene. Hadde det vært Hakkebakkeskogen hadde vi lest fortellingen, så alle kjente til den. Selvsagt skaper vi egne felles referanser i barnehagen, vår egen sfære men vi påvirkes av samfunnet rundt oss, det er den verden vi lever i.
Da boktrykkerkunsten kom, var det samme argumenter som brukes om teknologi i dag. Mens mange av de som er forkjempere for at teknologi ikke skal være tilstede, omfavner boken. Vi omfavner boken vi også, men vi har også mulighet til å se den på stort lerret i flotte farger så alle får se samtidig. De mest urolige barna får se umiddelbart, mens av og til når det spilles så kan de mest urolige barna orke å vente på tur for det er jo så gøy det som ventes på. Barna får erfaringer. Erfaringer både om seg selv, som kan gi overføringsverdi og det skapers erfaringer i gruppa. Erfaringer rundt dette barnet som aldri sitter i ro, alltid avbryter lesing og mener at deling er oppskrytt. De andre barna ser dette baret i nytt lys, det har betydning og verdi.
Vi finner larver i barnehagen, barna inspireres, varierte inntrykk bidrar til mangfoldige uttrykk
Respekt og refleksjon
Relasjoner er noe av det viktigste vi holder på med i barnehagen, jeg tør påstå at i min praksis kjenner jeg og mine kolleger de barna vi jobber med. Det kan være mange barn, men vi organiserer oss slik at det er de samme voksne som har oversikt over en gitt gruppe barn over tid. Det må til for å kunne oppdage nyanser og endringer i barnets hverdag og utvikling. Enten det handler om trivsel, vennskap, lek, læring eller hjemmeforhold. Det er i dette handlingsrommet jeg har erfart at også digitale verktøy kan ha verdi, i tillegg til mange andre elementer som har plass i barnehagen i løpet av den tiden barna går der.
Hvert år forholder jeg meg til noen nye barn, og mange av de jeg kjenner fra før. Gruppedynamikken endres, noen mestrer nye ting og det dukker opp nye utfordringer. Vi voksne må stadig justere tilnærmingen vår til disse barna, samtidig holder vi fast på elementer vi mener er viktig.
Over flere år nå har jeg brukt digitale verktøy som et ledd i min praksis med barnehagebarn. Det er ett element av mange. Ofte med fokus på barnas egne fortellinger og våre felles fortellinger i refleksjonsarbeidet.
Det vil si at jeg har en del konkrete praksiserfaringer med barn. Jeg har relasjon til hele grupper av barn, år etter år med et mangfold av individer med ulike preferanser, evner og utfordringer. I min profesjonsutøvelse som barnehageansatt er evaluering og refleksjon to viktige faktorer, dette jobbes med daglig, ukentlig og månedlig blant alle barnehageansatte. Vi jobber tett på barn, foreldre og kolleger.
Opplevelser, lek og samspill
Bildene bruker vi til å skape med og til å reflektere rundt. Refleksjon er viktig i barnehagen, for barn og voksne. Det ender ofte litt filosofisk. Vi maler på dem, vi lager trykk av bladene og de tegner trær og blader i alle farger og former. Ett barn har lyst til å lage bok av bladene hun har fotografert og redigert, hun bruker nettbrett og appen Book Creator. Barnet henter inn bildene sine, ser stolt på resultatet. Blir så oppmerksom på noen duplofigurer som ligger rett ved. Hun starter og lage en liten fortelling. Tar noen bilder, lager fortellerstemme og tar opp det hun sier. Noen barn kommer inn i rommet, de ser på. Hun viser dem fortellingen sin. Så legger hun vekk nettbrettet og leken er i gang. De leker fortellingen hennes.
Fra konsument til produsent
Høstbladene er også en del av utstillingen, malerier og trykk. Det er en fantastisk dag for barn, ansatte og voksne. Barna selger inngangsbilletter, de har vi laget på datamaskin. De håndterer penger og deler ut billetter. I forberedelsene til utstillingen lekte og leste vi, vi var på tur, vi samlet inn naturmateriale, vi fotograferte elementer og opplevelser, vi snakket sammen og reflektere, vi fant nye ting vi kunne lage, vi planla utstilling, vi gjennomførte og presenterte innhold for foreldre. Barna og vi voksne.
Barnehagen skal dokumentere innhold, vi skal invitere foreldrene inn i hva vi gjør og vi skal ta barnas interesser på alvor. Vi skal også speile samfunnet vi lever i, den verden barna vokser opp er her og nå, teknologi er her og nå og vi kan bruke det pedagogisk. Vi kan være kreative.
Pedagogiske prosesser
Pedagogisk bruk av teknologi
Dermed er vi bedre rustet til å møte barna i sine ulike behov, i ulike kontekster og med ulike verktøy og tilnærminger. De voksne i barnehagen skal være tilstede, vi skal vite hva som foregår og reflektere rundt hvorfor.
Det er ikke slik at det nødvendigvis er hensiktsmessigbruk fordi ett barn ser fornøyd ut når det spiller, vi må sørge for at ingen barn havner foran skjerm som resultat av at det ikke finner lek.
Ensomme barn slutter ikke å være ensomme fordi de tilsynelatende er deltagere foran en datamaskin, eller i sandkassa. Vi må være der, vi må kjenne til samspille vi må kjenne barna.
Mvh prosjektleder Cathrine Fragell Darre
(Innlegget er ett utdrag fra teksten "Definisjonsmakt- pressen, teknologi og pedagogikk". Teksten i sin opprinnelige form: Pedagogiskpraksis.no)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar