mandag 20. januar 2014

Barna prøver ut den nye iPaden

Barna var spente og forventingsfulle da vi kom inn på formingsrommet, og det var tydelig at de to barna hadde ulike erfaringer med iPad. 


Først lekte barna med Photo booth og syntes at det var morsomt å se alle de ulike ”speilbildene” av seg selv. Jente 2.7 år lo og smilte og tok flere bilder av seg selv. Vi snakket om de rare bildene og talte alle munnene, øynene og så på alle tennene som var på ett av bildene.

Vi prøvde så en tegne app som laget stempel trykk av hjerter når barna trykket på skjermen. Stemplene laget også lyd, som var en fin effekt. Barna fortsalte meg om hvilke farger hjertene hadde og så snakket vi om de fargene barna var usikre på. Orange var en av fargene som var litt ”vanskelige”.



Vi gikk så videre til en app som het Syng og lær, og vi fant frem sangen ”Tommelfinger”. Dette var en sang begge barna kjente igjen, og barna kunne tilføye sanger ulike lyder som for eksempel prompelyd, som var veldig morsomt. Barna lo og byttet på å trykke på de ulike knappene.



Gutt 2.10 år trykket på hjem knappen og sammen fant vi frem til en lydbok om Karsten og Petra. Barna fulgte med på bildene og satt rolig og konsentrert i ca 2 minutter og så begynte de å bevege seg bort fra plassen sin. Jeg tolket det som at dette ikke fenget like mye, så jeg spurte om vi skulle finne noe annet, og dette samlet dem igjen og sammen fant vi app’en som heter Se og Si


Dette likte de godt, og satt tett sammen og så på bildene mens de lette etter de ulike tingene i bildet. I begynnelsen trykket de sporadisk rundt på skjermen, for å så ganske fort, innse at man kun skulle trykke på det som det ble spurt om.


Hele situasjonen var positivt preget, men begge barna var litt nølende og forsiktige i starten men ”løsnet” fort opp.



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar