torsdag 9. januar 2014

Sound touch med toåringer i Tre Troll barnehage, Fjellhamar


Praksisfortelling pilotansvarlig Trollungene 


Da jeg kom inn på avdelingen med avdelingens nye ipad mini kom flere barn bort til meg og ville se på den. Jeg viste den frem og sa at to barn skulle få lov å bli meg inn på sanserommet for å prøve iPaden. Jeg tok med meg gutt 2 år og jente 21 mnd. Vi satte oss ned på den lave sofaen med gutt 2 på fanget og jente 20 mnd ved siden av meg med iPaden mellom oss. Gutt 2 år trykket med en gang på ikonet på LoopsequeKids og lo frydfult når det kom morsomme lyder. Jente 21 mnd prøvde å trykke men var mer forsiktig men lo også. Etter hvert trykket begge to samtidig.

Når de hadde prøvd en stund lukket jeg appen og åpnet en ny som heter Sound Touch. Jeg åpnet siden med dyr på, gutt 2 år oppdaget bilde av tog og trykket på den og sa ”toget toget og lo. Dette var en side med div. fremkomstmidler. Han trykket veldig raskt på neste ikon med en bil og neste med fly og han visste hvordan man trykket for å komme tilbake. Jente 21 mnd som er ei aktiv jente som ble sittende å se på istedenfor å delta . Jeg sa til gutt 2 år at nå er det jente 21 mnd sin tur og måtte styre det litt slik at hun også skulle få prøve seg. Gutt 2 år oppdaget musikkinstrumentene og trykket på de . Jeg forsøkte å åpne nye ikoner med dyr –fugler men det var enten ikonet med fremkomstmidler eller instrumentene de valgte. Da vi hadde sittet i ca 15-20 min sa jeg at nå skal vi avslutte.


Det ble en spennede observasjon av hvordan disse barna skiftete roller ifht det daglige i barnhagen. Det ene barnet er mer forsiktig og observerende enn det andre barnet og dette ble omvendt i møtet med iPaden.

Jeg vet at det ene barnet har noe erfaring i å bruke ipad noe som kom tydelig frem i det første møtet med IPad i barnhagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar