tirsdag 7. januar 2014

Tre Troll barnehage, Fjellhamar, femåringer


Praksisfortelling fra en prosjektdeltager:

Da jeg kommer inn på avdelingen med iPaden i hånda ønsker de aller fleste barna å se på den. To gutter 5 år er raske og spør om å få spille på den. En gutt lurer på om vi har ”Batman” spill der og en annen spør etter ”Minecraft”.

Jeg har på forhånd valgt ut to barn i dag (gutt 5 år og jente 5 år) som skal få være med meg i et eget rom for å bli kjent med det nye digitale verktøyet vi har fått i barnehagen. Jeg forteller resten av barna at det blir deres tur en annen dag.

Jeg legger iPaden på gulvet, begge setter seg på kne over den. Gutt 5 år klarer å skru den på. Foreløpig finner de ikke mange apper der inne, og det påpeker jente 5år. Gutten synes tegneappen Drawing pad ser spennende ut og trykker på den. Det tar ikke lang tid før han bestemmer seg for å bruke tusj og han tegner en tegning fra dagens tur. Han finner også ut at det er mulig å sette inn stickers og finner en racerbil å plassere på veien i tegningen sin.

Nå vil gjerne jenta prøve, men hun har lyst til å lage bok. Gutten avslutter og sier seg fornøyd med sin tegning, og gir fra seg iPaden.

Jeg viser dem hvordan man kan lage egen bok med tegninger og tekst. De vil at jeg skal skrive og de fortelle. Nå samarbeider de og vil tegne fra turen i dag og fortelle om en hvit katt de hadde møtt og en voksen de kjente med uglelue.

Gutten ser de fine fargene man kan bruke og vil tegne en regnbue. Den får jeg beskjed om å skrive at ikke var med på ordentlig. Dessverre er undertegnede meget fersk i bruken av bokprogrammet, så jeg greide dessverre å slette det de hadde laget.

Nå spør gutt 5 om han kan ta bilder. Han finner kameraikonet helt av seg selv og ber meg om å ta bilde av ham. Jenta ønsker det samme. Jeg forteller dem at de kan tegne på bildet sitt om de vil. Dette fremkaller mye latter hos dem begge. Dette ville de gjøre mer. Vi må avslutte og gå for å spise frukt, men de konkluderer med at de syntes det var gøy å holde på med dette.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar