onsdag 22. januar 2014

Se og si på iPad



Vi starta igång appen ”Se og Si” och berättade om vad man skulle göra – ett spel där man ska hitta föremål i väldigt detaljerade bilder. Målet med spelet är att hitta alla objekt och till slut berömmas med ett konfettiregn på skärmen.

Barnen har aldrig prövat på just denna App men jag märkte fort att större delen av gruppen vet hur man förflyttar sig på skärmen och det såg väldigt enkelt ut för dem.

Med väldigt lite instruktioner var barnen i full gång och de upptäckte fort hur spelet fungerade och vad det gick ut på. Barnen satt fortfarande i ring uppslukade av aktiviteten, samarbetsvilliga och ivriga så det var många fingrar på skärmen. En pojke i gruppen var lite mer skeptiskt inställd än de andra barnen, han deltog inte lika mycket men han följde med på vad som hände i spelet.
Det var ju trots allt fullt av fingrar på iPaden när de skulle hjälpas åt att finna föremålen på bilden.
Tempot barnen höll var nästan som om någon tog tid på vem som kunde göra det fortast, men det var förvånansvärt lugnt och stilla på rummet. När konfettiregnet kom på skärmen så var målet uppnått, barnen hade hittat alla föremål på bilden.


Silje frågade med lugn stämma om den lite deltagande pojken kunde stänga av spelet och det klarade han med lite hjälp. Hon ber därefter en flicka i gruppen att öppna kameran på IPaden, flickan scrollar fort genom skärmen, finner kameraikonen och pekar.
För att få alla barnen involverade i aktiviteten så ger hon dem i uppgift att ta kort av varandra med IPaden. Barnen var helt eniga om att turas om med att ta kort. En av flickorna är väldigt noga med att det tas endast ett kort medan pojken på tur efter trycker flera gånger men alla barnen klarar av att ta kort av varandra och de vet vilka knappar som ska användas för att det ska bli ett resultat.
När alla barnen var färdiga med att pröva kameran så visade Silje fram det fina resultatet.
Silje öppnade Photobooth, en kamera med lite fler funktioner, barnen visste direkt att det var den kameran som kunde göra roliga bilder. Efter en stund avslutar Silje dagens Ipad-aktivitet helt naturligt och barnen går ut på avdelningen for att fortsätta med leken de höll på med.



Närvarande: Pilotansvarlig Silje, projektdeltagare Carolyn, 2 flickor och 2 pojkar på 5 år.

Da vi startet opp så vi  så fick vi barnens glada uppmärksamhet. Genast så kom det fram två barn och frågade om de fick använda den för att spela spel.
Det var ett tydligt tecken på att barnen hade sett eller använt en sådan förr.

Silje tog med en grupp på fyra barn, två flickor och två pojkar på fem år, in på ett av de små rummen på avdelningen så att dem kunde få sitta där ostört.

Man såg att barnen var förväntansfulla och ivriga men de satte sig fint på golvet i ring runt Silje.
Hon inledde samtalen med att fråga om barnen kom ihåg att de fick en Ipad före jul som de fått använda vid vissa tidspunkter för att bekanta sig med den och alla instämde glatt och uttryckte sina meningar om vilka spela de helst skulle vilja spela.
Silje berättade att självklart är det kul med spel, men att en iPad kan brukes till så mycket mer än bara spel och att idag ska vi få pröva något nytt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar