tirsdag 17. mars 2015

Vann blir til is i Bjørnhaugen barnehage



Kunst, kultur og kreativitet:
Vi fant frem maling i fargene blå, gul, rød og grønn- de samme fargene som det samiske flagget. Fargene skulle brukes til å blande i vann, sammen med glitter. Vi hadde aktiviteten ute og flyttet ut småbord som vi hadde maling, vann, glitter og former på. Barna stod rundt bordet og fikk velge farge og blande den med vann og glitter.


Formene ble plassert ved veggen ute (med en tråd i) og det var så kaldt at dagen etter var vann blitt til is.


Antall, rom og form:

Barna fikk i oppgave å hente ulike former i lekekassen ute som vi kunne bruke til å helle fargevannet oppi. Det var f.eks former som trekanter, sirkler, firkanter, dype, grunne, små og store. Det ble mange til slutt.


Dagen etter tok barna, ved hjelp av litt varmt vann, isskulpturene ut av formen. Vi kunne studere de ulike formene fra alle kanter og fikk hjelp av en voksen til å henge de opp ute.


Språk, tekst og kommunikasjon:

Vi hadde samtale under hele prosessen. Både i forhold til forberedelse, gjennomføring og avslutning. Vi undret oss sammen med barna- HVA har skjedd? Vi satte ord på utstyr vi brukte og la vekt på å sette ord på begreper.


Barna i prosjektgruppen tok bilder underveis med I-paden. Etter kunsten var hengt opp så vi på bildene fra I-paden via projektor og repeterte hva vi hadde gjort.


Vi hadde samisk kultur som hovedtema denne perioden derfor valgte vi fargene i det samiske flagget. Vi ønsket å vise barna at vi kan ha ulike aktiviteter ute. Samtidig ønsket vi å sette fokus på hva som skjer når det er kaldt ute og undre oss sammen med barna.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar